ELEKTRONIKA W POJAZDACH CIĘŻAROWYCH
Współczesna elektronika oraz jej możliwości dały szansę rozwoju jej w pojazdach użytkowych, poprawiając bezpieczeństwo oraz komfort pracy kierowcy.
Dzisiejsze pojazdy wyposażone są szereg sterowników i kontrolerów elektronicznych, które od momentu załączenia stacyjki zaczynają przesyłać informacje kierowcy o stanie np. ilości płynów, załączonych podzespołów – PTO/WOM jak również poprawności działania oświetlenia.
Kiedy sterownik (ECU – electronic control unit) wykryje nieprawidłowość w działaniu któregoś z podzespołów np. przepalona żarówka, informuje o tym kierowcę poprzez zapalenie odpowiedniej kontrolki lub wyświetlenie na tablicy odpowiedniego komunikatu.
Współczesne pojazdy celem naprawy, wymagają odpowiedniej diagnostyki, interpretacji kodów usterek oraz weryfikacji stopnia zużycia podzespołów.
Prawidłowa diagnostyka oraz weryfikacja uszkodzeń prowadzi do szybkiej naprawy bez zbędnych kosztów wymiany podzespołów które tak naprawdę mogą się okazać sprawne.

Lista przykładowych systemów dla Man serii TG:
FFR - komputer kierujący pojazdem - Vehicle management computer /Fahrzeugführungsrechner
PTM - komputer kierujący pojazdem, Power Train Manager następca FFR
ZBR - komputer pokładowy - Body computer
ECAM – system wytwarzania sprężonego powietrza - Electronically controlled compressed air management
EAM - Electronic Air Module, następca ECAM
EBS – komputer hamulców - Electronic Braking System
EDC – komputer silnika - Electronic diesel control
ECAS – komputer systemu poziomowania - Electronically controlled suspension system
TBM / RIO - telematyka pojadu, Telematic Board Module
TCO - tachograf
TCU - komputer skrzyni biegów, Transmission Control Unit
LGS - asystent pasa ruchu, Lane Guard System
ACC - tempomat adaptacyjny antykolizyjny, Adaptive Cruise Control
KSM - moduł specyficzny dla klienta, Kundenspezifisches Steuermodul
Lista przykładowych systemów dla SCANIA serii R,P,G:

ACC - system automatycznej regulacji temperatury - Automatic Climate Control
APS - system zasilania sprężonym powietrzem - Compressed air supply
ATA - system dodatkowego ogrzewania powietrznego - Air To Air
AUS - system audio - Audio system
BMS - system sterowania hamulcami - Brake management system
BWS - system nadwozia - Bodywork management system
COO - koordynator - Coordinator
CSS - system zabezpieczenia pasażerów - Climate Control System
CTS - system wyłącznika czasowego oraz zegara - Clock Timer System
EMS - system sterowania pracą silnika - Engine managment system
GMS - system sterowania skrzynią biegów - Gearbox management system
ICL - system wskaźników - Instrument cluster
LAS - system alarmowy - Locking and alarm system
RET - system sterowania retarderem - Retarder
SMS - system sterowania zawieszeniem - Suspension management system
VIS - system sterowania widoczności (oświetlenie, wycieraczki) - Visibility system
WTA - system dodatkowego ogrzewania wodnego - Air-water heater auxiliary system
Lista przykładowych systemów dla Volvo serii 2:

ICU - sterownik imobilizer-a - Immobilizer Control Unit
VECU – sterownik pojazdu - Vehicle Electronic Control Unit
TECU - automatyczna skrzynia biegów - Transmission
GECU - sterownik dźwigni biegów - Gearbox lever
EBS - sterownik hamulców - Electronic Braking System
LECU / LCM – sterownik oświetlenia - Light Control Unit
ECS – sterownik systemu poziomowania - Electronically controlled air suspension
EDC – sterownik silnika - Engine electronic control system
Lista przykładowych systemów dla Renault DXI:

EBS- sterownik hamulców - Electronic Braking System
ECS- sterownik poziomowania - Suspension electronic management
EMS- sterownik silnika - Engine electronic control system
FCU – sterownik oświetlenia - Light Control Unit
GECU - sterownik dźwigni biegów - Gearbox lever
IC - sterownik tablicy rozdzielczej - Instrument cluster
ICU - sterownik imobilizer-a - Immobilizer Control Unit
RAL – sterownik komunikacyjny - Renault communication system
TACHO - tachograf - Tachograph
TECU - automatyczna skrzynia biegów - Automatic transmission
VECU - sterownik pojazdu - Vehicle Electronic Control Unit
Lista przykładowych systemów dla SCANIA serii 3/4:

EDC - sterowanie silnikiem - Electronic diesel control
RET -sterowanie retarderem – Retarder "symbol (∞)"
ABS/EBS - sterowanie hamulcami - Antilock braking system/Electronic Braking System
SLD - ogranicznik prędkości – Speed Limit Driver
VPS - system alarmowy – Vehicle Protection System
ELC - poziomowanie pojazdu – Electronic Level Control
ETC - system elektronicznej regulacji temperatury – Elecronic Temperature Control